Wie ben ik?

Ik ben Nicoline, trotse moeder van Ties en Mees. Sinds 2013 ben ik yoga docent en ik werk al 10 jaar in het voortgezet onderwijs. Voordat ik zwanger was van Ties wilde ik mij graag verdiepen in zwangerschapsyoga. Voor mijzelf om alvast voorbereid te zijn op wat, hopelijk, mocht komen, maar ook uit interesse in deze periode van het leven van een vrouw. De periode die ook wel ‘matresence’ wordt genoemd. De overgang van vrouw naar moeder. 

Ik volgde de opleidingen Zwangerschapsyoga en Postnatale yoga bij Birthlight en was direct verkocht. Het is zo inspirerend en het geeft zoveel voldoening om met zwangere vrouwen en moeders te werken. Het is echt mijn passie geworden om zwangeren en hun partners te begeleiden en te ondersteunen tijdens de zwangerschap, voorbereiding op de geboorte van hun kindje(s), de geboorte zelf, en het herstel dat daarna komt. 

Doula

Mijn passie voor het begeleiden van zwangeren en hun partners reikt verder dan de yoga studio. Geboorte geven vind ik een magische gebeurtenis. Ik ben daarom begonnen met de opleiding tot doula. Doula's zijn vrouwen die zwangeren en hun partner ondersteunen bij de geboorte van hun kindje(s). Door de ervaring die ik heb opgedaan tijdens verschillende geboortes, kan ik meer verdieping bieden in de lessen en cursussen die ik aanbied. 

Geboortes eigen kinderen 

Onze oudste zoon, Ties, lag in een onvolkomen stuitligging. Ondanks alles wat we hebben ingezet, van holistisch tot medisch (een versie) bleef hij met zijn hoofdje onder mijn hart liggen. In het gesprek met de gynaecoloog gaf ik aan dat ik een stuitbevalling wilde doen, maar die gaf in meer of mindere mate aan dat de omstandigheden voor mij niet gunstig waren om dat te doen. Ik ben daar twee dagen erg verdrietig om geweest. Ik was inmiddels 37 weken zwanger en klaar voor een bevalling, maar die droom zag ik aan mij voorbijgaan. Het is uiteindelijk een geplande keizersnede geworden met 39 weken. Een ervaring waar ik wel heel positief op terugkijk. Hoewel je wellicht verwacht dat je met een geplande keizersnede niet zoveel hebt aan de yoga, is niets minder waar. Ik heb meerdere malen veel profijt gehad van mijn ademoefeningen, onder andere tijdens het plaatsen van de ruggenprik en vooral tijdens het herstel van de operatie. Want dat is het. 

VBAC

Toen wij klaar waren voor een tweede kindje kregen we eerst een miskraam. Daarna raakte ik in verwachting van Mees. Vanwege de keizersnede werd mij geadviseerd in het ziekenhuis te bevallen. Dit noem je een VBAC, vaginal birth after cesarean. Ik wilde wel enige controle behouden in het ziekenhuis. Daarom hebben wij ervoor gekozen met een doula te bevallen. Dat was fantastisch. Zij heeft ons heel goed ondersteund in de aanloop naar en tijdens de bevalling. Zo kregen wij een aantal oefeningen van Spinning Babies die we met elkaar konden doen om mijn lichaam optimaal klaar te maken voor de geboorte. Daar was ik zo enthousiast over dat ik inmiddels zelf een Spinning Babies Workshop heb gevolgd en een aantal technieken in mijn eigen workshops en cursussen aanbied. 

Tijdens de bevalling merkte ik dat ik veel van mijn eigen oefeningen kon gebruiken om de weeën op te vangen en om Mees op aarde te zetten. Of eigenlijk, in het water te verwelkomen, want Mees is in ons bevalbad in het ziekenhuis geboren. Het was een hele mooie en ook wel intense ervaring. Het bevestigde voor mij nog eens hoeveel je aan zwangerschapsyoga kunt hebben tijdens de geboorte van je kindje. Ik kon goed met de kracht van de weeën omgaan en kijk heel positief terug op de bevalling.

Post-partum herstel

Het herstel van de keizersnede en de bevalling vond ik wel pittig. Ondanks de goede ervaringen, was het fysiek wel zwaar. Ook nu kon ik mijn eigen oefeningen goed gebruiken. Ik deed thuis, bij de eerste heel braaf en bij de tweede te weinig, mijn oefeningen, maar miste iemand die mij hierbij kon begeleiden. Dat is de reden dat ik nu bij vrouwen thuis langs ga na de geboorte om ze bij het eerste herstel te helpen. Als ze wat verder in het herstel zijn bied ik mama yoga aan om verder te gaan met het versterken van en wennen aan het nieuwe lichaam. Met rust, aandacht en dankbaarheid. 

Ik kijk er naar uit je bij Yoga Mama te verwelkomen!